EL PRIMER FRANQUISME A MANRESA
LA RELIGIÓ

La dictadura va difondre moltes idees de moralitat, i entre les qualitats que havia de tenir un bon espanyol, és que havia de ser un bon catòlic. Tot i que molta gent anava a misa només per por al què diran i per ser castigats, uns anys més tard l'església catalana es va anar allunyant del règim franquista, ja que defenien l'ús del català. Durant el primer franquisme, l'església es va legitimar, fet que va ser beneficiós tan per la dictadura com per l'església, ja que aconseguia tenir un Estat catòlic.
Entre els punts que van constituir l'estat espanyol com un estat-església, trobem:
El mite de la creuada. Es veu a Espanya com un país la funció sempre havia estat la de preservar i defensar el cristianisme. Franco apareix en un moment cabdal per vèncer els comunistes, considerats com a heretges.

L'església com a justiciera. Després de la guerra arriba una època de fam i repressió. Aprofitant la persecució religiosa durant la guerra s'aconsegueix que la responsabilitat de les autoritats sobre aquests successos desaparegui. El càstig ve de Déu pels culpables (els vençuts) però es duen a terme missions perquè rebin el perdó. A més es permet la integració dels vençuts a la religió com una salvació. D'aquesta manera s'aconseguia crear una societat uniforme i així, només quedava una petita minoria que es representava com una cosa demoníac.
La religió per a la legitimació del sistema econòmic i social. L'església accepta la desigualtat social i justifica la propietat privada. La desigualtat era una cosa natural, els rics havien d'existir per donar mostres de caritat als pobres.
Societat patriarcal. El catolicisme fa una clara distinció de gènere i remarca la importància de la família. Per tant, és inevitable que això es reflecteixi en la manera d'estructuració de la societat, home i dona tindran papers diferents. De fet, en la postguerra destaca el culte a la Mare de Déu que es representa com a mare i esposa però també relacionada amb la virginitat. Aquesta es convertirà en el model de la dona espanyola. Per a l'home, el model que haurà de seguir és el de monjo i soldat. Aquesta concepció ajudarà al poder en la seva voluntat d'implantar una societat conservadora i tradicional.
Existència de símbols d'índole política a la religió. Per exemple, la Verge del Pilar que va ser molt estimada ja que va ser protectora de l'exèrcit rebel. Pamplona es va convertir en el centre de pelegrinatges i cerimònies relacionades amb discursos de Franco en la raça dels espanyols. Santiago, també va rebre una gran veneració ja que s'interpretava com a lluitador contra el malvat, simbolitzat al seu torn per la Segona República. També es va practicar el culte al Sagrat Cor de Jesús i totes les creences, mites, tradicions basques i catalanes van ser "espanyolitzades".

ORGANITZACIONS RELIGIOSES
"Acción Católica"
Ignasi Suñé Gríful exposa, a través d'una instància, la seva voluntat d'organitzar un sorteig de loteria per poder reconstruir tot allò que havien destruït els anti-cristians.
"Unión de Mujeres de Acción Católica"
Les dones del centre parroquial demanen a l'alcalde col·laboració per ajudar als nens pobres, que es troben en aquesta situació a causa de la crisi econòmica que assola el país. Diu que necessiten la seva atenció i han de fer-ho per que són cristianes i espanyoles, i han de difondre el bé moral i la caritat.
LA MORALITAT

Aquesta moralitat va restringir moltes iniciatives de persones i es va limitar les llibertats individuals de les persones, com per exemple, es prohibia la disfressa durant el carnaval, cosa que a nosaltres ens sembla molt normal, inclús parodiant algun personatge important, o a l'església mateixa.
Tampoc estava permès que els nois i les noies es poguessin banyar junts a la piscina municipal. Les pel·lícules i qualsevol tipus de publicació es veia filtrada per dues censures: la de l'estat i l'eclesiàstica, i d'aquesta manera es mantenia la moralitat.
Comentarios
Publicar un comentario